Naujienos

2021-09-17
Žalia šviesa žaliems startuoliams – kas padeda pritraukti sėkmę ir milijonus?


Tvarus, švariosiomis technologijomis grindžiamas verslas – ypač patrauklus investuotojams, tačiau pirkėjams tik tvarumo neparduosi, tuo įsitikinę sėkmingų žaliųjų startuolių įkūrėjai. Tad kur slypi tokio verslo sėkmė ir kaip pritraukti investicijų? Apie tai vieni sėkmingiausių žemyno startuolių plačiau diskutuos rugsėjo 28 d. vyksiančiame „ClimateLaunchpad“ Europos finale, kurį organizuoja Saulėtekio slėnio mokslo ir technologijų parkas.

Investuotojams – tvarumas, pirkėjams – grožis ir įvaizdis

„Rens Original“ – startuolis iš Suomijos, sukūręs technologiją, pagal kurią šiandien gamina sportinę avalynę iš kavos tirščių bei plastikinių butelių. Pastarosios žaliavos yra perkamos ar renkamos Vietname, kur ir vyksta produktų gamyba. Pasak Jesse Khan Tran – vieno iš startuolio įkūrėjų, – kava gaunama iš didelio kavinių tinklo Vietname, o plastikiniai buteliai yra tiesiog surenkami. Paklaustas, kodėl naudoja kavos tirščius ne iš kavinių Suomijoje, registruojančioje didžiausią išgeriamos kavos kiekį Europoje, J. Tran sako, kad gamyba Azijoje yra kur kas pigesnė, o žaliavų gabenimas tokį tolimą atstumą – nesuderinamas su siekiu vystyti išties tvarų verslą. 

Vos 2019 metais įkurtas startuolis šiandien produktais prekiauja tokiose žinomose platformose kaip „Zalando“, o visai neseniai užbaigė antrąją sutelktinio finansavimo kampaniją, kuri tapo sėkmingiausia mados produktų kampanija „Kickstarter“ platformoje. Pasak Jesse, nors pats startuolis siekia tapti tvariu verslu, o produktų gamyba grindžiama švariosiomis technologijomis, visai ne tai padėjo prisibelsti į vartotojų širdis.

„Jau seniai mano ir bendraįkūrėjo Son Chu galvose gyveno noras kurti tvarų verslą ir rinkai pasiūlyti tvarų, galutiniam vartotojui skirtą mados produktą. Tačiau nemaža dalis iki tol egzistavusių prekių ženklų mums atrodė nuobodūs, panašūs tarpusavyje. Dar tuomet supratome, kad pagrindiniu savo produkto pranašumu vartotojams sieksime pristatyti grožį, stilių ar įvaizdį“, – kalbėjo J. Tran.

Jo teigimu, nors tvarumas tampa aktualesnis vis didesnei daliai visuomenės, pagrindiniu kriterijumi priimdami pirkimo sprendimą jį laiko vis dar nedaugelis. „Tai – veikiau vyšnia ant torto. Žmonės nenori, kad jiems būtų pamokslaujama ar jie būtų vadinami blogais, jog vartoja daug, renkasi neteisingai, todėl prisideda prie klimato kaitos. Jie nori mažinti savo neigiamą įtaką aplinkai, tačiau be pamokslų. Todėl verslo tikslas – suteikti jiems reikiamus įrankius. Mūsų atveju tai – gražūs, stilingi, bet tvarūs sportiniai batai. O kai žmonės myli tavo produktą, gali daryti viską – net ir gelbėti pasaulį“, – tvirtino J. Tran.

„Rens Original“ bendraįkūrėjas tiki, kad būtent geras supratimas apie tikslinę rinką tapo verslo sėkmės priežastimi ir padėjo pritraukti vienus pirmųjų investuotojų.

„Prisimenu mūsų pirmąjį investuotoją. Su juo susitikome vienoje kavinėje Suomijoje, kur turėjome vos dešimties minučių pokalbį. Nors pinigų suma nebuvo didelė, per tiek laiko jis nusprendė investuoti į mūsų startuolį. Jam patiko tai, kad gerai žinom savo pirkėjus ir tai, ko jie nori“, – prisiminė J. Tran.

Per drąsūs tikslai – sėkmei bei investuotojams pritraukti

2015 metais įsikūręs Estijos startuolis „Sympower“ kuria ir vysto programinę įrangą, kuri balansuoja elektros energijos pasiūlą bei paklausą ir užtikrina tinklo stabilumą, o efektyvesnis energijos naudojimas padeda mažinti anglies dioksido emisijas.

Dar universiteto suole šią verslo idėją pasigavę „Sympower“ įkūrėjai Simon Bushell ir Georg Rute vos kiek daugiau nei per 5 metus savo startuolį išaugino į solidų verslą. Šiandien įmonė gali pasigirti pritraukusi dviženklį skaičių investuotojų, tarp kurių – ir Kees Koolen. „Koolen Industries“ įkūrėjas, buvęs „booking.com“ generalinis direktorius ir verslo procesų vadovas kompanijoje „Uber“ kartu su kitais investuotojais  „Sympower“ suteikė 5,2 mln. eurų. 

Paklaustas, kas padėjo pritraukti tokio investuotojo dėmesį, S. Bushell vardija kelis faktorius. Pirmiausia – laiku pristatytas, rinkos poreikius atitinkantis sprendimas. Vis dažniau kalbant apie energetikos sektoriaus iššūkius, kuriuos kelia klimato kaita ir augantis elektros energijos poreikis, į programinę įrangą pradėta žvelgti kaip į vieną pagrindinių sprendimų. Tarp kitų svarbių kriterijų – greita verslo plėtra ir stipri komanda. 

Vis tik kuriant sėkmingą įmonę, kuri būtų patraukli ir investuotojams, būtini dideli bei ypač drąsūs tikslai, kurie vėliau leidžia verslą auginti dideliais žingsniais.

„Tai, kad iškart užsibrėžėme didžiulius, iš pirmo žvilgsnio netgi neįgyvendinamus tikslus, stipriai prisidėjo prie mūsų augimo. Tačiau tam reikėjo drąsos – nebijoti būti kiek per daug naiviam ar optimistiškai nusiteikusiam. Jei nebūčiau buvęs toks naivuolis, šiandien įmonė tikrai nebūtų tokia sėkminga“, – kalbėjo jis. 

Ką turi žinoti kiekvienas startuolis, norintis pritraukti investicijų?

Vieni ryškiausių Europos startuolių, kelią pradėję „ClimateLaunchpad“ konkurse, savo patirtimi ir patarimais pritraukiant investicijas dalinsis rugsėjo 28 d., „ClimateLaunchpad“ Europos finalo metu. Be Jesse Tran bei Simon Bushell savo įžvalgomis pasidalins ir „Bloom Biorenewables“ įkūrėjas Florent Héroguel. Šis startuolis gali pasigirti ne tik sulaukta 3,9 mln. eurų investicija, bet ir Bill Gates pavarde investuotojų sąraše.

Didžiausio pasaulyje žaliųjų verslo idėjų konkurso Europos finalą pirmą kartą patikėta surengti Lietuvai. Organizatorius Saulėtekio slėnio mokslo ir technologijų parkas į virtualų renginį kviečia visus, besidominčius švariosiomis technologijomis, inovacijomis bei verslo pradžia. Be pranešimų ir diskusijų, renginio ašimi taps žaliųjų verslo idėjų konkursas, kurio metu bus išrinkti geriausi Europos švariųjų technologijų startuoliai. Registracija į renginį – čia.

Kitos naujienos
6518